Followers

Monday, August 31, 2015

Langit Cinta Syifa - 3 [ i ]

Tuala diampaikan. Mukena dikeluarkan dri dalam loker. Baru telekung disarungkan, terdengar gegaran telefon bimbit di atas meja studi.

Bergerak ke meja, tangan mencapai telefon bimbit Samsung miliknya. Touch screen disentuh. Aplikasi whatsapps tertera nama Haziq.

+ Lets meet up. Saya kat bawah.

Aisy mengeluh. Satu dengusan kasar terhembus dari celahan bibir. What's now Haziq? It has been nearly two months and gonna be the third months bulan depan, dan awak baru muncul?

- Saya ada kerja.
+ Saya dah kat bawah. Turunlah. I nak jumpa you.
- Saya nak solat.
+ Lepas solat boleh turun kan?

Aisy merengus. Memaksa!
Dah cakap malas nak turun, nak juga paksa turun. Dah la datang tak sesuka hati, pergi pun macam tu. Dia ingat di siapa?

- Saya ada banyak lagi kerja nak buat Haziq. Faham tak?
+ Jumpa saya tak ambil masa sejam pun Aisy.
- Siapa suruh datang tak cakap? Saya ada kerja.

Balas Aisy laju. Biar dengan dia. Padan muka! Siapa suruh datang tak berjemput? Maka pergi pun tak perlu la nak disuruh - kan? Faham-faham sendiri sudahlah.

+ Saya tunggu kat bawah juga.
+ Turunlah.
+ Awak tak kasihankan saya ke?

Gila la Haziq ni!
Datang sesuka hati. Pergi pun sesuka hati. Dan sekarang ni nak memaksa?

Kot iya pun, tanyalah dulu. Dia tengah sibuk ke. Tengah ada kerja yang nak dibuat ke, apa ke? Bukan terus datang ambush ke kampus macam tu je?

Telefon ditukar ke mode senyap. Kembali ke sejadah, kedudukan kaki dirapatkan. Tangan angkat takbiratul ihram dan dia memulakan solat.

Usai memberikan salam. Mata Aisy memandang ke meja tulis. Nafas dihela berat. Mata dipejamkan.
Ya Allah Aisy....
Kenapalah lembut sangat hati tu?
Kenapalah nak kasihan sangat dengan dia kalau pun dia masih kat bawah.
Biarkan je boleh - kan?

Aisy is always Aisy kan?
Kepala kata lain. Hati kata lain.
Perempuan memang bodoh - kan? Selalu ikut kata hati. Bila dah sayang, selalu nak mengalah.

Ya Allah...
Dan sekarang ni, dia berjalan menapak naik ke arah pejabat Am kolej kediaman. Dia nampak kelibat Haziq sedang duduk di satu sudut menunggu.

"Haziq..."

"Aisy..." sapa lelaki itu dengan senyuman.



"____________________"

revamp 3[i]

No comments: