Followers

Tuesday, February 26, 2013

#1 - i




Tadi dalam kelam-kabut dia mahu ke Ohu suob (오후 수업) sempat Kak Adawiya berpesan untuk bertemu dengannya di Yoeido Park. Dia masih saja memikirkan alasan untuk tidak menghadirkan diri.

"No excuse... It's only two of us. Tak ada orang lain. Kak Ada tunggu di sana. Datang ya Han.." ujar Kak Adawiya dengan senyuman. Dia saat itu cuba mengoyak senyum yang terasa payah sekali.

"I'll buy you the sengseongui (생선구이). Han suka kan?" soal Kak Adawiya memancing. Dia sekadar tersenyum. Perlahan mengangguk.

"Jangan tak datang. Kak Ada tunggu..." pesan Kak Adawiya sekali lagi sebelum dia menapak keluar dari rumah untuk ke Universiti Kebangsaan Seol (Seol National University).  Untuk seketika dia hairan sendiri. Tak pernah walau sekali pun dia maklumkan pada Kak Adawiya apa kegemarannya. Apa minatnya. Tapi bagaimana Kak Adawiya tahu?

Dia sebenarnya cuba menjarakkan hubungan dengan rakan-rakan serumah. Rasanya dia tidak sekufu untuk berkawan dengan mereka. Dia bukannya jenis budak yang suka pakai tudung gedabak besar. Dia bukan orang yang menutup aurat sepenuhnya. Dia gadis biasa yang suka memakai seluar jeans, dengan rambut yang lepas bebas. Kadang-kadang dia selesa memakai skirt dengan baju turtle neck. Lagi pun, padanya Korea itu  itu kota Paris Asia. Penuh dengan fesyen yang sentiasa berubah. Dan fesyennya pula kelihatan sopan pada matanya.

Usai saja tamat Ohu suob (오후 수업), dia menunggu seketika untuk bertemu dengan Seonsengnim (선생님). Ada beberapa perkara yang mahu dirujuk dengan Seongsengnim. SMS dari Kak Adawiya membuatkan dia serba salah. Kalau boleh dia benar-benar mahu menggelak untuk bertemu dengan Kak Adawiya. Apatah lagi selepas satu pertengkaran kecil di antara dia dengan salah seorang budak rumahnya.

Lagipun dia tak ambil port sangat dengan aktiviti budak-budak rumahnya. Dia tak terbiasa dengan aktiviti membaca al-mathurat setiap pagi. Dia tak reti nak menyertai usrah. Dia tak suka solat berjemaah dan tak faham apa yang mereka lakukan ketika sesi liqa` atau halaqah. Sungguh dia tak reti. Itu bukan hidupnya.

Dia orangnya jenis yang simple habis. Pada dia, selagi dia tak minum arak, selagi dia tak tidur dengan lelaki, dia masih belum melakukan kesalahan. Tudung? Dia boleh pakai tudung bila tiba masanya. Dia rasa tak perlu la kot orang lain nak menghakimi dia. Apa kalau pakai tudung tu dah habis baik? Apa kalau pakai tudung tu dah confirm masuk syurga?

Dia ada masa untuk berubah. Insha-Allah dia akan berubah. Tapi biarlah dengan kerelaan hatinya sendiri. Bukan atas paksaan. Bila dia bertanya, kenapa mesti pakai tudung. Rakan-rakannya cuma jawab wajib. Bila dia tanya kenapa wajib mereka kata itu arahan Allah. Tapi kenapa Allah arahkan, apa hikmahnya. Tak ada seorang pun yang mampu menjawab dan memberikan dia kepuasan dengan jawapan itu.

Dia mahu bila dia bertudung, dia bertudung dengan seikhlas hati dan dia faham dengan erti kenapa dia harus bertudung. Dia sendiri masih mencari-cari. Dia tak suka bila dia dihakimi.

Apa orang yang bertudung gedabak ini, jenisnya suka menghukum orang ke? Itu ini banyak yang tak boleh. Hairan sungguh.

Paling kelakar, niqab berwarna pun menjadi isu. Apa penting pilihan warna menjadi isu perdebatan. Pada dia, di mata orang Malaysia dan Melayu Islam, merah itu mungkin menarik perhatian. Tapi cuba pada pandangan orang Cina di China. Merah itu mungkin pada mereka warna yang biasa-biasa saja. Kenapa isu yang kecil itu pun harus dibesar-besarkan? Sungguh dia tak faham! Sangat-sangat tak faham sebenarnya.

Pergi... tidak... pergi... tidak.

Hana, mengeluh sendiri. Bunyi gegaran telefon bimbit membuatkan dia terpaku. Nama Kak Adawiya terpapar di situ. Dengan berat hati, panggilan itu dijawabnya.

"Wa'alaikumussalam... Iya, Han baru habis kelas." jujur dia menjawab.

"Terus ke sini ya. Kita lunch sama. Kak Ada tunggu Han..."

"Tapi..."

"Datanglah. Kak Ada tunggu. Assalammualaikum..." ujar Kak Adawiya laju sambil kemudiannya meletakkan panggilan telefon tanpa sempat dia memberikan alasan. Menggaru kepala. Perlahan Hana mengeluh. Nampaknya, terpaksalah.

Pilihan apa lagi yang dia ada. Kan?

Note : Ohu soub (오후 수업) - kelas petang
생선구이(sengseongui) - ikan bakar
Seongsengnim - cikgu / pensyarah

-----------------------------------------------------

Ini fresh story untuk tahun ini. Doakan ya!


No comments: