Followers

Wednesday, February 27, 2013

#Prolog II

Melihat umi yang ternganga dan babah yang terlopong. Fakhran Syafrie tersengih. Dia tahu, dia dah buat kejutan pada babah dan umi. Mahunya tidak. Tadi pulang-pulang saja dari berjemaah maghrib di masjid. Langsung dia ke ruang depan. Minta izin pada babah dan umi; dia mahu bercakap. Babah dan umi sendiri terkejut bila niatnya diutarakan.

“Fakhran serius?” soal umi. Mendengar itu Fakhran Syafrie mengangguk. Dah macam burung belatuk pun dah ada ni! Apa umi ingat dia berani nak main-main bila dia cakap pada umi yang dia mahu kahwin?

“Fakhran nak bagi anak orang makan apa?”

“Makan nasi la umi...” jawabnya selamba. Umi mengeluh. Abah diam tak bercakap.

“Fakhran belajar lagi,kan? Tunggu dah kerjalah...” putus umi. Mengeluh Fakhran Syafrie bila mendengar keputusan spontan umi. Mungkin umi tak faham. Bukannya dia mahu menggunakan alasan dia nak berkahwin sebab takut terjebak zina. Dia bukannya tidak kuat iman di dada sampai tak mampu mengawal diri.

Tapi sesungguhnya dia sudah mampu. Dia sudah bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai suami. Atas dasar itu, dia pulang untuk bertemu umi dan babah. Menyampaikan niatnya.

Berdehem. Fakhran memanggung pandang. “Umi... Babah, Fakhran dah sedia...”

“Sedia dari segi apa? Nafkah batin ya, zahirnya? Fakhran ingat nak jaga anak orang macam jaga anak kucing? Diberi makan whiskas, dibawa ke vaterinar bila sakit. Kalau ada anak boleh jualkan atau berikan pada orang?” soal umi laju. Dia tersengih. Dah agak dah aura membebel umi pasti saja akan keluar.

Bukan apa, umi tu selalu sangat risaukan dia. Tapi umi lupa agaknya, dia bukan lagi anak manja umi seperti dulu. Anak manja umi yang kecil dulu sudah lama besar. Sudah lama matang dalam menilai kehidupan.

“Umi, Allah kurniakan Fakhran tulang empat kerat untuk Fakhran kerja; kan Umi? Mestilah Fakhran akan kerja untuk tanggung anak orang.”

Umi menggeleng. “Iya.. umi tahu. Tapi tanggungjawab menjadi suami tu besar, Fakhran.”

“Fakhran dah sedia. Dan sebenarnya, Fakhran dah pun berjumpa dengan umi dan abah budak perempuan tu. Fakhran dah terus-terang cakap yang Fakhran suka anak dia. Fakhran nak lamar anak dia dan Fakhran akan hantar wakil kalau abah dan uminya setuju.”

Sekali lagi dia hampir tertawa bila melihat mulut umi terlopong begitu. Tapi ditahankan saja. Kalau nak cari maut cubalah ketawakan umi! Memang mendapatlah dia nanti.

“Babah...?” seru umi pada babah. Babah masih lagi tenang. Sekadar mendengar tapi tidak pula memberikan sebarang komen.

“Budak perempuan tu setuju?” soal babah.

Dia mula menggaru kepala. Macam mana ya? Bercakap dengan Nadine pun tak pernah. Dia Cuma pandang-pandang Nadine dari jauh adalah. Tapi menegur Nadine langsung la tidak. Dari sekolah dahulu, hinggalah ke tahap bertembung semula di Aberdeen sana. Memang tak pernah pun dia tegur Nadine.

“Fakhran tak tanya dia pun bah.” Jujurnya.

“Terus jumpa umi abahnya?” soal babah lagi. Dia mengangguk.

Lama babah mendiamkan diri. Umi langsung tidak bersuara. Barangkali terkejut yang agak sangat mungkin? Mana tidaknya, anak terunanya pulang bercuti dan tiba-tiba terus khabarkan yang dia nak berkahwin. Lagi best, bila anak terunanya ni langsung maklumkan pada umi dan babah, yang dia sudah bertemu bakal bapa mertuanya yang entahkan jadi entahkan tidak.

Err... baru la sekarang dia sedar, yang dia kelihatan sedikit terburu-buru. Melanggar adat pun iya juga. Tapi bukan ke kalau kita nakkan anaknya, kita harus minta dari walinya? Bukan nyatakan terus pada si gadis seperti cara Romeo dan Juliet. Itu bukan gentleman namanya. Itu pengecut!

Dan dia sendiri, mahu menjadikan perkahwinannya; rumahtangganya satu rumahtangga yang penuh barakah. Dia mahukan perkahwinan yang diredai Allah sedari awal perkenalan hinggalah ke akhirnya. Jadi kerana itu, walaupun dia terjatuh suka dengan Nadine dari sekolah; berlarutan hingga terjatuh minat pada Nadine di Aberdeen. Tapi dia tak berani nak nyatakan terus pada Nadine yang dia suka Nadine!

Dia mahu minta dari tangan walinya secara baik-baik. Dia mahu lelaki yang baik; dan memiliki isteri yang baik juga. Dia berpegang teguh pada firman Allah dalam surah An-Nur, “Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki-lelaki yang keji, dan lelaki-lelaki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji. Dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik.”

Makanya, seperti kata murabinya dulu, “Jangan kita mengharapkan ingin memiliki wanita yang baik kalau kita sendiri tidak berusaha untuk menjadi baik. Berusahalah jadi yang terbaik untuk memiliki yang terbaik juga.”

Makanya, apa salahnya kalau dia cuba menjadi seorang yang baik dengan mendambakan pasangan yang baik. Dan dalam mendidik diri sendiri, dia turut cuba mendidik Nadine. Walau dari jauh. Seminggu sekali, setiap hari jumaat pasti saja dia akan hantarkan pada Nadine e-mail tertentu.

Pasti saja Nadine tidak kenal pemilik e-mail itu. Tapi pada dia itu bukan masalahnya. Dia ikhlas mahu mendidik. Kalau ada jodoh Allah untuk mereka. Dia lega. Dia bersyukur pastinya. Jika tidak, dia tahu akan ada yang lebih baik yang akan Allah gantikan pada dia nanti.

“Apa kata dia orang?” soal babah. Fakhran mengerutkan dahi.

“Kata siapa babah?”

“Orang tua budak perempuan yang kamu suka tu? Siapa namanya??”

“Nadine? Nadine Nur’iman?”

Babah mengangguk. “Ha... dia lah. Apa kata orang tua Nadine?”

Bibir mengukir senyum. “Abah dia minta Fakhran ke sana. Taaruf dengan Nadine. Katanya Nadine tak kenal Fakhran.”

Babah mengerutkan dahi. Pelik barangkali bila mendengar dia kata yang Nadine tak kenal dia. “Tak kenal?”

Sengih. “Nadine tu babah. Berjalan pun tak pandang kiri kanan. Mulut dia tu lokek dengan senyum kalau dia tak kenal orang. Tapi, kalau dah kenal dia tu boleh tahan ramah juga.”

“Dah tu, dia kenal kamu tak Fakhran?”

Angguk. “Dia kenal muka, tapi tak kenal nama.”

Menoleh memandang umi, “Dah tu macam mana uminya?” soal babah pada umi. Umi mengangkat bahu.

“Terpulang babah la. Umi ikut saja

No comments: