Followers

Wednesday, September 2, 2015

Langit Cinta Syifa 4 [ ii ]

Dering telefon mengejutkan Aisy. Mata menjeling pada nama yang naik pada paparan pemanggil. Nafas ditarik dalam-dalam sebelum dihela berat.

"Kenapalah kau muncul masa aku perlukan masa sendiri?" soal Aisy. Tangan meraup wajah. Aisy mengeluh sendiri.
 
"Ya..." jawab Aisy malas. Itu pun setelah berulangkali telefon bimbitnya menjerit minta dijawab.

"Lambat angkat?"

"Ada apa?" soal Aisy malas.

"Saja call... sihat?"

Aisy tertawa. "Saja? Kalau tak ada kerja tak payah telefonlah..."

"Aisy..." seru Haziq dihujung talian.

"Ya..."

"Marah?"

Aisy koyak senyum. "Taklah. Saya lagi suka kalau awak tak muncul."
 
"Saya bukan telefon nak gaduh. Saya rindu..."

Aisy tertawa lagi. Sinis! "Rindu? Lepas tiga bulan?"
 
"Saya sibuk..."

Aisy angguk kepala. "Saya pun sibuk. Tak ada masa nak jawab call awak."

"Kenapa ni Aisy?"

"Jom putus." luah Aisy akhirnya. Serius dah penat dengan hubungan begini. Hubungan seperti air pasang surut. Hubungan seperti chipsmore. Sekejap ada. Sekejap tiada.
 
Bila nak datang. Bila tak? Pergi?
Hubungan bukan begitu. Hubungan tu saling melengkapi. Seperti hubungan mama dan baba. Sentiasa ada untuk satu sama lain. Bukan seorang ke hulu, seorang ke hilir. Seperti dia dan Haziq.
 
Ya Allah...
Kenapalah susah sangat hubungan yang dia rintis sekarang ni?
 
"Awak dah ada orang lain?"

Aisy tertawa lagi. Sinis. "Saya atau awak?" soal Aisy kembali.

"Aisy..."

"Dah la... saya malas nak cakap dengan awak." ujar Aisy. Talian diputuskan. Hatinya tiba-tiba sakit. Tiba-tiba membengkak. Tertawa sendiri, Aisy geleng kepala.

Ya Allah Aisy...
Sekejap geram.
Sekejap benci.
Tapi kemudian memaafkan. Kenapa?

Itu agaknya, kata orang; hati perempuan itu seperti kerak nasi. Sekeras mana pun, tapi kalau kena caranya; mudah saja terpujuk. Kan?
 
Mata dipejamkan. Nafas ditarik dalam-dalam sebelum dihela berat. Bunyi SMS kedengaran. Aisy koyak senyum nipis.

Haziq!
Iyalah. Siapa lagi yang nak mesej dia kalau bukan Haziq. Whatsapps? Haziq jarang-jarang gunakan whatsapps. Apatah lagi bila sekarang ni, dengan whatsapps mudah sekali untuk kita tahu sama ada mesej yang diterima itu sudah dibaca atau tidak bila ada blue tick.
 
+ Sorry. Saya salah. I am truly sorry. 
 
Aisy senyum. Dah agak dah!
Haziq is soo predictable. Mudah je dia agak apa yang Haziq akan buat. Apa langkah Haziq yang seterusnya.

Sekejap lagi, mesti ada mesej seterusnya.
 
+ Banyak benda yang terjadi recently. Saya perlukan masa. Dalam masa tu, saya avoid awak. Saya tahu saya salah. Maafkan saya Aisy. I miss you.
 
 
Melihat mesej di telefon, Aisy tertawa sinis. Hatinya tak punya rasa. Yang ada hanya rasa sinikal. Tapi, kenapa ya? Walau dia punya rasa sinikal begitu, dia masih tetap dengan Haziq?

Ada rasa perit di dada kiri. Sakit!
Ada rasa sesak dalam dada. Terasa sukar untuk bernafas.
 
Pejamkan mata. Nafas ditarik dalam-dalam. Aisy cuba tenangkan diri.
Kenapa Aisy?
Kenapa susah sangat nak buat keputusan? Kenapa harus stuck dalam sesuatu yang tak pasti?
 
"_________________"
revanp 4 [ii] - kebodohan sendiri, terkadang membuatkan kita tertawa.

No comments: